موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ، در این مطلب به دلایل موفقیت فروشگاه های اینترنتی می پردازیم . مواردی که باعث موفقیت یک فروشگاه اینترنتی یا عدم موفقیت آن می شوند و اینکه مدیریت فروشگاه اینترنتی کاری سخت یا اینکه آسان است .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی
موفقیت یک فروشگاه اینترنتی

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ، اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید و به دنبال رمز های موفقیت در این کار می گردید پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید . اطمینان داشته باشید که تمامی نکات بیان شده در این مطلب از تجارب همکاری فروشگاه های اینترنتی و مدیران کسب و کار های آنلاین بدست آمده است .

نکات فنی در یک فروشگاه اینترنتی

  • بکارگیری قوانین سئو ( بهتر کردن وب سایت برای موتور های جستجوگر)

سئو به وب سایت شما یاری می رساند تا در لیست نمایش داده شده توسط موتور های جستجو گر جزو سایت های اول باشد و رابطه ی میان صفحات وب سایت و کلمات جستجو شده توسط افراد را بیشتر می کند .

  • سرعت باز شدن صفحات وب سایت

میزان تحمل و طاقت افراد به اندازه ای نیست که صفحات وب سایت به کندی و با سرعت پایین نمایش داده شوند ؛ چنین بر می آید که صفحات وب سایت سریع یا نهایتا با سرعت قابل ملاحظه ای نمایش داده شوند . مدت زمان نمایش صفحات یک وب سایت باید کمتر از چهار ثانیه شود .

  • پیچیده نبودن نحوه ی خرید و سامانه پرداخت وجه در یک فروشگاه اینترنتی

مهم ترین مورد در یک فروشگاه اینترنتی راحتی و سخت نبودن نحوه ی خرید و سامانه ی پرداخت وجه در آن می باشد . اگر صفحات گوناگون یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی طراحی پیچیده و گیج کننده ای برای یک کاربر داشته باشند موجب از دست دادن کاربر یا مشتری می شوند . پس نحوه ی خرید و سبد خرید فروشگاه اینترنتی خود را به شکل مشخص و به گونه ای طراحی کنید که مشتریان تان در هنگام خرید گیج نشوند .

  • تعداد شیوه های پرداخت وجه

درخرید از یک فروشگاه اینترنتی آخرین بخش صفحه ی پرداخت وجه می باشد که همانگونه که بیان شد باید به آسانی صورت گیرد . اگر در یک فروشگاه اینترنتی برای پرداخت وجه شیوه های گوناگونی همچون پرداخت به صورت برخط ، پرداخت هنگام تحویل ،  پرداخت از طریق کارت به کارت و… وجود داشته باشد باعث جلب اعتماد مشتریان و ایجاد آسایش برای آنان شده و مشتری می تواند به آسانی از بهترین روش  برای پرداخت وجه  استفاده کند .

نکات مهم در دیزاین و خدمات قابل ارائه در یک فروشگاه اینترنتی

  • تفکیک کالا ها به گروه های مختلف و بیان داده های کافی درمورد کالا

مهم ترین قسمت فروشگاه اینترنتی ، قسمت کالا ها است که در نحوه ی قرار گیری آنها  در این قسمت باید بسیار دقت کرد .

داده های بیان شده درمورد یک محصول باید بسیار دقیق و مشخص باشند . مثلا شامل داده هایی درمورد جنس ، کاربرد ، ضمانت و بقیه ی چیز هایی که برای مشتریان مهم اند باشد . علاوه بر آن گروه بندی کالا ها باید اساسی و درست صورت گیرد تا مشتری به سریع ترین شکل و به آسانی به محصول مورد نیازش دسترسی پیدا کند .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی
موفقیت یک فروشگاه اینترنتی
  • جذاب بودن محیط فروشگاه اینترنتی

وقتی یک بازدید کننده وارد یک وب سایت می شود اولین چیزی که او را تحت تاثیر قرار می دهد دیزاین آن وب سایت است . اعداد و ارقام بیان می کنند که نظر  42% مشتریان و کاربران در مورد یک فروشگاه اینترنتی طبق شکل ظاهری و دیزاین آن گفته می شود .

  • توانایی بررسی کالا ها و جستجو

برای آسایش و سادگی کار مشتریان خود این ویژگی را در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید تا مشتری در یافتن محصول مورد نیازش بتواند آن را جستجو کرده یا طبق خصوصیات محصول ، آن را جداسازی کند مثلا :

فکر کنید قسمتی از فروشگاه اینترنتی شما مخصوص فروختن تلویزیون است . اگر یک مشتری بخواهد یک تلویزیون محصول یک شرکت ویژه و بین مثلا 40 تا 48 اینچ خریداری کند فروشگاه اینترنتی شما باید بتواند توانایی جداسازی و جستجو را فراهم کند تا مشتری در لیست جستجو اندازه ی صفحه نمایش را بین 40 تا 48 اینچ قرار دهد و از میان مارک های موجود ، مارک مد نظر خود را تعیین کند و تلویزیون هایی که دارای این خصوصیات هستند بررسی کنند و با اطمینان خرید خود را انجام دهند .

بنابراین توان بررسی محصولات و جستجو در فروشگاه اینترنتی به عنوان یک کارشناس با تجربه ی فروش عمل می کند .

چگونگی جلب اعتماد در یک فروشگاه اینترنتی

مهم ترین و اساسی ترین نکته در فروشگاه اینترنتی کسب اعتماد مشتریان می باشد ؛ چون مشتری هیچ شناختی از شما ندارد و تنها با دیدن یک وب سایت و چند عکس از شما خرید می کند . مطمئنا بدست آوردن اعتماد مشتریان کار چندان راحتی نیست اما می توانید با بکار بردن چند مورد نه چندان سخت باعث اعتماد مشتریان شوید .

  • فعال و آماده به کار بودن فروشگاه اینترنتی به طور 24 ساعته

برای اینکه فروشگاه شما به شکل شبانه روزی و عدم بروز مشکل آماده به کار باشد ، باید از هاست و سرور مناسب بهره بگیرید .

  • آپدیت کردن مستمرسایت

فروشگاه اینترنتی شما باید به طور مستمر آپدیت شود . برای مثال زمان آپدیت فروشگاه شما نباید مربوط به 2 سال پیش باشد . به این منظور می توانید در فروشگاه خود قسمتی به عنوان وبلاگ قرار دهید و به شکل مستمر مطالبی در ارتباط با فروشگاه خود یا اطلاعاتی که برای بازدید کنندگان سودمند و مهم است قرار دهید .

راهنمای ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟ آموزش ساخت

 

  • داشتن نماد الکترونیکی

همه ی فروشگاه های اینترنتی باید نماد الکترونیک داشته باشند . این نماد نشان دهنده ی این است که وب سایت شما توسط سازمان های دولتی تعیین اعتبار شده است . در صورت دریافت نماد دو یا سه ستاره از سایر رقیبان خود جلو می افتید . اطمینان داشته باشید که مشتریان با تجربه و دقیق که شمار آنها در حال زیاد شدن است ، تعداد ستاره های نماد شما را نیز از نظر می گذرانند .

  • داشتن گواهی نامه  ssl

می توانید برای تامین امنیت داده های موجود در فروشگاه اینترنتی خود اقدام به دریافت گواهی نامه ی  ssl کنید . گواهی نامه ی ssl پایه ی فنی می باشد که موجب ایجاد امنیت در ارتباط میان کاربران و وب سایت شما می شود . توجه داشته باشید که برای گرفتن نماد دو ستاره باید اول گواهی نامه ی ssl  بگیرید .

  • بستن قرارداد

یکی از مواردی که باید مشتری از آن آگاه باشد ، مسئولیت های شما در ارائه و فروش محصولات است . یعنی مشتریان باید احساس کنند هنگام خرید از محصولات شما یک قرارداد منعقد می کنند . مثلا در صورت شرح دادن وضعیت ارسال بسته ، شرایط پس گرفتن کالا ، شرایط امتحان محصول ، گارانتی ، تعمیر و… باعث کسب اعتماد مشتریان خود می شوید . زمانی که در فروشگاه خود در حال انجام یک داد و ستد با سودی هنگفت هستید باید برای آسودگی خاطر مشتری شرایط منعقد کردن یک قرارداد حقوقی را به وجود بیاورید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و موارد تاثیر گذار
موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و موارد تاثیر گذار

ترفند هایی در مدیریت فروشگاه اینترنتی

  • تخفیف و جایزه بدهید .

یکی از موارد لذت بخش در خرید برای مشتری گرفتن تخفیف یا هدیه می باشد . فروشگاهی که علاوه بر عرضه ی محصولات با کیفیت تخفیف های فوق العاده نیز می دهد ، طبیعتا مشتریان زیادی را به خود جذب می کند .

مثلا دیجی کالا برای بیشتر کالا های خود تخفیف های فوق العاده ای در نظر می گیرد یا به صورت برنامه ریزی شده تخفیف می دهد مثلا ارسال رایگان کالا در صورت خرید بالا تر از صد هزار تومان .

مشتریان از کالا های با تخفیف بالا استقبال بیشتری می کنند اما نباید در تخفیف دادن افراط کرد و متضرر شد .

  • کالا های خود را پشتیبانی کرده و برای آنها امکان تعمیرات و تعویض قطعات قرار دهید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ، اگر بتوانید کالا های خود را به مشتریان بفروشید یا اینکه به آنها خدماتی عرضه کنید به این معنی نیست که در فروش اینترنتی تان موفق شده اید . وقتی در کسب و کار خود موفق می شوید که مشتریان ثابت داشته باشید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ، یکی از راهکار های جلب مشتری به منظور خرید دوباره ، پیگیر شدن و بدست آوردن خشنودی مشتری می باشد . برای این کار پس از خرید کالا توسط مشتری ، با وی تماس بگیرید و از نظرش درمورد آن محصول آگاه شوید . انتقاد پذیر باشید ، در صورتی که مشتری در مورد کالا سوال دارد ، او را راهنمایی کرده و به سوالاتش پاسخ دهید . در صورت معیوب بودن کالا آن را عوض کنید . علاوه بر این ها می توانید برای ارتباط عمیق تر با مشتریان در سایت خود از فرم های نظرسنجی استفاده کنید و از مشتریان بخواهید در مورد کالا ها و خدمات ارائه شده نظرات خود را بیان کنند . همه ی این موارد باعث به وجود آمدن اعتماد و حس خشنودی در مشتریان می شود و باعث جلب نظر مشتری برای خرید مجدد می شود .

رعایت قانون 20-80 

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ، این قانون در بسیاری از موارد اقتصادی و اجتماعی و همچنین بازاریابی بکار می رود . قانون 20-80 بیان کننده ی این است که همیشه 80 درصد سود بدست آمده از فروختن محصولات از 20 درصد مشتریان که اکثرا مشتریان ثابت می باشند بدست می آید . به همین خاطر مشتریان دائمی اهمیت زیادی دارند و مقدار سود و فروش شما را مشخص می کنند . قانون 20-80 به قانون پارتو نیز معروف است چرا که این قانون اولین بار توسط پارتو اقتصاد دان ایتالیایی بیان شده است .

  • رقابتی کار کنید و در کار خود ایده های جدید بکار بگیرید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ، رقیبان شما همیشه سایت شما را زیر نظر دارند ، شیوه ی کار شما را دنبال می کنند ، قیمت های شما را می دانند و علاوه بر آن از استراتژی های فروش شما آگاه اند . به همین دلیل باید برای آینده ی کار خود برنامه ریزی کنید تا زمانی که از طرف رقیبان تان برای تان نگرانی ایجاد شد ، با پرده برداری از ایده های جدید تان آنها را سوپرایز کنید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و موارد تاثیر گذار
موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و موارد تاثیر گذار
  • به پرسش های مشتریان تان به موقع پاسخ دهید .

قسمتی از فروشگاه اینترنتی تان را برای مشاوره دادن و پاسخ به سوالات مشتریان قرار دهید . این کار باعث راحتی مشتریان و ارتباط آسان با شما شده و آنها می توانند پرسش های خود را بیان کنند که این کار برای شما باعث آشنایی با مشتریان و در نتیجه آگاهی از نیاز ها و کمبود های فروشگاه اینترنتی تان می شود . همواره تلاش کنید به پرسش های مشتریان خود به موقع و با دقت جواب دهید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و موارد تاثیر گذار

  • بعد از ثبت سفارش مشتری ، به درستی اطلاع رسانی کنید .

بعد از اینکه سفارش و خرید مشتری را ثبت کردید ، باید همه ی مرحله ها را توسط ایمیل یا پیامک به مشتری گزارش کنید . مثلا ویژگی های محصول خریده شده ، زمان تحویل بسته ، هزینه ارسال و بقیه ی مورد هایی که برای مشتری مهم اند .

  • کار خود را تبلیغ کنید .

یکی از پایه های موفقیت هر شغل تبلیغات است . تقریبا همه ی کسب و کار های دارای هدف همیشه قسمتی از درامد شان را به تبلیغات اختصاص می دهند . در برای کسب و کار های اینترنتی بهتر است از تبلیغات گوگلی استفاده کنید . تبلیغات گوگلی در جذب مشتری بسیار کارامد هستند .

  • سایت خود را به طور دقیق بررسی کنید .

موفقیت یک فروشگاه اینترنتی ،  برای آشنایی با مشتریان و سلیقه های شان وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را همیشه به شکل دوره ای بررسی کنید . برای بررسی وب سایت خود می توانید از سرویس های رایگان گوگل همچون وب مستر تولز یا گوگل آنالیتکز بهره ببرید .

داده هایی که از بررسی وب سایت خود کسب می کنید عبارتند از :

  •  بیشترین صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان .
  • صفحات ترک شده توسط بازدید کنندگان .
  • شناخت صفحات هدف در سایت . و اینکه آیا بازدید کنندگان پیش از خارج شدن از سایت حداقل از یکی از صفحات هدف بازدید می کنند ؟
  • وجود یا عدم وجود مشکل در صفحات سایت هنگام بازدید با تلفن همراه .
  • شناخت وب سایت هایی که برایتان لینک فرستاده اند و مطالب نوشته شده در مورد وب سایت شما .
  • شناخت جنسیت و گروه سنی مشتریان .
  • باز شدن سایت اغلب توسط تلفن همراه یا رایانه .

به امید اینکه این مطلب برای شما سودمند باشد و برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی به شما کمک کرده باشد .