فروش در اینستاگرام ، با وجود اینترنت شما می توانید کسب و کار خود را در دنیای بزرگ مجازی گسترش دهید. برای اینکار شما به نیاز به اطلاعات لازم در این زمینه خواهید داشت. می بایست در مورد وب سایت های فروشگاهی و شبکه های اجتماعی اطلاعات کافی را کسب کنید. می خواهیم در این نوشته در مورد مزایای کسب و کار اینترنتی مطالبی را برای شما قرار دهیم.

فروش در اینستاگرام

فروش در اینستاگرام ، استفاده مردم از شبکه های اجتماعی در سال های اخیر افزایش یافته است. شبکه اجتماعی اینستاگرام در چند سال اخیر طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از 20 میلیون کاربر ایرانی در این شبکه مشغول به فعالیت هستند. شما می توانید از این شبکه اجتماعی به عنوان یک ابزار مارکتینگ استفاده کنید.

  • مزایا

رایگان بودن

فروش در اینستاگرام ، می خواهیم در مورد مزایای شبکه اجتماعی اینستاگرام مطالبی را برای شما قرار دهیم. شما باید توجه داشته باشید که این شبکه اجتماعی رایگان می باشد. به راحتی می توانید بخش های مختلف این شبکه اجتماعی را فرا بگیرید. تنظیمات و پیچیدگی های خاصی در این نرم افزار وجود ندارد. از طریق دایرکت و کامنت ها می توانید با مشتریان خود در ارتباط باشید.

معایب

فروش در اینستاگرام ، یکی از مشکلاتی که ممکن است در کسب و کار خود با این شبکه های اجتماعی داشته باشید جلب اعتماد مشتریان و کاربران می باشد. شما برای رفع این مشکل می توانید اطلاعات کامل تماس خود را در اینستاگرام قرار دهید.

نبود امکان دسته بندی برای محصولات

فروش در اینستاگرام ، شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام نمی توانید مطالب خود را به صورت دسته بندی شده قرار دهید. به همین خاطر محصولات و مطالب شما به صورت درهم ریخته قرار می گیرد. همین امر باعث می شود تا پیدا کردن موارد مورد نظر کمی دشوار به نظر برسد. خیلی از کابران آخرین پست های شما را مشاهده می کنند و موضوع یک ضعف محسوب می شود.

نبود امکان اضافه کردن حالت‌های متنوع برای یک محصول

فروش در اینستاگرام ، اگر محصولی که قرار است بر روی صفحه اینستاگرام شما قرار بگیرد دارای رنگ و ویژگی های خاص دیگری باشد امکاناتی برای قرار گیری آن در صفحه وجود ندارد.

عدم امکان استفاده از درگاه‌های بانکی

پرداخت در صفحه اینستاگرام باید به صورت دستی و سنتی انجام شود و خبری از روش های پرداخت نوین در این شبکه اجتماعی نیست.

احتمال فیلترینگ

در کشور ایران همیشه احتمال فیلتر شدن شبکه های اجتماعی وجود دارد.

عدم دسترسی به اطلاعات خرید و تماس مشتریان

در صورتی که مشتریان شما خریدهای قبلی از شما داشته باشند اطلاعات آنها در این شبکه برای دسترسی مجدد ثبت نمی شود.

نبود امکان ایجاد کد تخفیف برای مشتریان

سفارشات در اینستاگرام به صورت دستی ثبت می شود و همین امر باعث می شود تا نتوانید برای مشتریان وفادار خود کد تخفیف در نظر بگیرید.

نبود امکان مدیریت سفارشات و گزارش‌گیری دقیق از فروشگاه

می دانیم که وضعیت فروش در شبکه اجتماعی اینستاگرام نامشخص بوده و نمی توانید مشخص کنید که از هر کدام از محصولات خود به چه تعداد فروش داشته اید.

عدم امکان رشد و توسعه کسب و کار

اگر بخواهید محصولات خود را در تعداد بالا و سفارشات زیاد به فروش برسانید شبکه اجتماعی اینستاگرام مناسب نیست.

عدم امکان فروش محصولات دیجیتالی یا فایل

سیستم اینستاگرام به صورتی می باشد که شما نمی توانید محصولات مبتنی بر فایل را در آن قرار دهید.

فروش در اینستاگرام یا ساخت سایت فروشگاهی ؟ کدام یک مناسب تر است ؟

فروش در اینستاگرام یا ساخت سایت فروشگاهی ؟ کدام یک مناسب تر است ؟

ساخت وبسایت یا ساخت فروشگاه اینترنتی

یک فرصت دیگر برای فروش و گسترش کسب و کار وجود دارد و آن هم ایجاد یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد. اگر استراتژی مناسبی را در این زمینه به کار بگیرید قطعا موفق خواهید شد. وب سایت دارای طرفداران بیشتری به نسبت روش های دیگر می باشد. شما می توانید به راحتی وب سایت خود را راه اندازی کنید.

  • مزایا

قصد داریم در این بخش در مورد مزایای وب سایت صحبت کنیم. در وب سایت فروشگاهی شما می توانید شخصی سازی های دلخواه خود را به راحتی انجام دهید.

امکان دسته بندی محصولات

دسته بندی کردن محصولات و مطالب مدنظر خود می توانید نظم خاصی به وبسایت شما بدهید. شما می توانید هر محصول را با توجه به دسته ی مورد نظر آن به ترتیب قرار دهید.

راحتی در بروزرسانی محصولات و جزییات آنها

شما می توانید با استفاده از یک سیستم فروشگاهی مناسب از وضعیت موجودی کالاهای خود باخبر شوید.

امکان اضافه کردن و انتخاب ویژگی‌های محصول مثل رنگ و سایز از سمت کاربر

شما می توانید در فروشگاه خود ویژگی های کامل محصولات خود را درج کنید. این ویژگی ها می تواند رنگ ، سایز و … باشد.

قابلیت انبارداری و مدیریت موجودی محصولات

شما با استفاده از نرم افزار فروشگاه ساز می توانید محصولات خود را به راحتی مدیریت کنید. بدانید که کدام محصول به اتمام رسیده است و از هر کدام از محصولات به چه تعداد باقی مانده است.

امکان متصل شدن به درگاه‌های بانکی

اگر وب سایت داشته باشید می توانید برای فروشگاه خود درگاه اینترنتی وصل کنید تا مشتریان شما به راحتی پرداخت های خود را از طریق درگاه اینترنتی انجام دهند.

قابلیت جستجو در محصولات برای مشتریان

با وجود کادر جستجو در وب سایت شما مشتریان می توانند به راحتی به محصولات مورد نظر خود برسند.

امکان ارائه اطلاعات بیشتر از محصولات

یکی از تفاوت هایی که بین وب سایت و شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که در وب سایت می توانید به راحتی جزئیات محصولات خود را درج کنید. در اینستاگرام قرار دادن فیلم و عکس با محدودیت زیادی روبرو است.

دسترسی به اطلاعات مشتریان برای تماس و هدف‌گیری مجدد

شما از طریق وب سایت خود می توانید به راحتی سفارشات خود را مدیریت کنید و بدانید که اطلاعات خریداران شما چیست و آنها را مشاهده و مدیریت کنید.

دیده شدن در موتورهای جستجو و جذب مخاطب بیشتر

شما می توانید با داشتن یک وبسایت مناسب از موتورهای جستجو مخاطب جذب کنید. ثبت شدن سایت شما در موتورهای جستجو باعث می شود تا شما بتوانید مخاطبین زیادی را از این طریق به دست بیاورید.

امکان گزارش‌گیری دقیق از فروش و بازدید فروشگاه

برای اینکه وب سایت خود را به خوبی رصد کنید تا پیشرفت مناسب حاصل شود شما نیاز دارید تا گزارش گیری دقیقی از وب سایت خود داشته باشید. با داشتن یک فروشگاه ساز شما می توانید فروشگاه خود را به راحتی تحلیل کنید.

امکان توسعه کسب و کار

اگر می خواهید کسب و کار خود را با هزینه کمتر گسترش دهید می توانید بر روی وبسایت مختلف حساب باز کنید.

اتصال دامنه و گرفتن نماد الکترونیک برای جلب اعتماد مشتریان

شما پس از ثبت دامنه خود می توانید برای جلب اعتماد مشتریان خود نماد الکترونیک دریافت کنید. فروشگاه هایی که دارای نماد هستند دارای اعتماد بیشتری از دید مشتریان می باشند.

امکان ایجاد وبلاگ برای قرار دادن اطلاعات کاربردی

شما می توانید با ایجاد وبلاگ های مختلف اطلاعات تکمیلی محصولات خود را در آن قرار دهید. همچنین می توانید ویدیوها و تصاویر مرتبط با محصول را در وبلاگ درج کنید.

امکان مدیریت سفارشات و تعیین وضعیت آن‌ها

می دانیم که در شبکه اجتماعی اینستاگرام شما برای مدیریت کردن محصولات خود نمی توانید با دست باز اقدام کنید. چرا که در آن اطلاعات خریداران ثبت نمی شود. با داشتن یک وبسایت شما می توانید به راحتی سفارشات خود را مدیریت کنید.

امکان استفاده از سرویس‌های ارسالی که به فروشگاه متصل می‌شوند

شما می توانید با داشتن وب سایت خود محصولات خریداری شده توسط مشتری را با سرویس های ویژه اتوماتیک به دست مشتریان خود برسانید. در این حین دیگر دغدغه پیگیری سفارشات را نخواهید داشت. در صورتی که در اینستاگرام شما می بایست به صورت دستی محصولات خود را برای مشتریان خود پست کنید.

امکان فروش محصولات دیجیتالی و خدمات در کنار محصولات فیزیکی

در وبسایت شما می توانید هر نوع محصول را چه به صورت دیجیتالی و چه به صورت فیزیکی به فروش برسانید.

  • معایب

نیاز به زمان بیشتر برای راه اندازی اولیه

علاوه بر مزایای گفته شده وب سایت دارای برخی معایب نسبت به شبکه اجتماعی می باشد. برای راه اندازی و مدیریت کردن وب سایت خود شما نیاز به زمان بیشتری دارید.

هزینه بیشتر نسبت به اینستاگرام

همانطور که بالا اشاره شد داشتن یک صفحه اینستاگرام به صورت رایگان می باشد ولی شما برای طراحی سایت می بایست هزینه کنید. همچنین می توانید به کمک سایت سازها وبسایت خود را راه اندازی کنید. در انتها می توان نتیجه گیری کرد که شما می توانید برای فروش محصولات خود از وب سایت استفاده کنید و در کنار وب سایت یک صفحه اینستاگرامی داشته باشید تا هر دو کسب و کار را دنبال کنید. امیدواریم مقاله بالا مورد توجه شما قرار گرفته باشد.