طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، این گونه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی با سایر وب سایت ها متفاوت می باشد به این دلیل که می بایست این گونه طراحی شود که کاربر بتواند به راحتی محصول مورد نظرش را مشاهده کند و سفارش خود را به راحتی انجام دهد. همچنین می بایست قسمتی جهت ابزارهای کاربر ایجاد کند تا کاربر بعد از ورود به سایت بتواند امور خود را انجام دهد. لینک های مرتبط با فروشگاه که برای کاربر می باشند شامل سبد خرید ، پروفایل من ، لیست خرید های قبل و لیست پرداخت ها می باشند.

سایت فروشگاه نیز باید به گونه ای طراحی شود که دسته بندی های مربوط به فروشگاه در صفحه ی نخست قرار گیرد و محصولات مهم و جدید در صفحه ی اصلی فروشگاه نمایش داده شوند. روش های پرداخت فروشگاه موردی بسیار مهم در فروشگاه اینترنتی می باشد که کاربران بتوانند پرداخت خود را به روش آنلاین و آفلاین نیز انجام دهند. برای راه اندازی پرداخت آنلاین باید ابتدا درگاه اینترنتی خود را از بانک مورد نظر تهیه کرده و اطلاعات مربوط به درگاه را در اختیار طراحی سایت دارکوب قرار داد. لازم به ذکر است که بانک هنگامی که اطلاعات درگاه را در اختیارتان قرار می دهد باید سایت شما نیز راه اندازی شده باشد بنابراین بعد از راه اندازی وب سایت قادرید درخواست درگاه نمائید.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی کار چندان راحتی نمی باشد و نیاز به پنل ها و ماژول های بسیاری دارد. همچنین قسمتی برای مدیریت دسته بندی ها و محصولات فروشگاه برای مدیر سایت نیز لازم می باشد و قسمتی دیگر نیز برای مشاهده ی مشتری ها و سفارش دهندگان سایت مورد نیاز است تا بتوان از وضعیت آنها گزارش تهیه نمود.

طراحی وب سایت فروشگاهی و باید ها و نباید ها

قسمت مدیریت مالیات برای استفاده از نرخ مالیات جدید برای تمامی محصولات نیاز است همچنین تخفیف کلی برای تمامی محصولات و یا برای گروهی خاص از مشتری ها از لازمه های فروشگاه اینترنتی می باشد.همچنین با دادن کوپن های تخفیف برای جذب کاربران جدید نیز باعث افزایش خریداران فروشگاه می شود. در این فروشگاه ها پنلی مرتبط با سفارشات مشتری ها در نظر گرفته می شود که هم مشتری و هم مدیر سایت بتواند از لیست سفارشات وب سایت نیز گزارشی تهیه شود و وضعیت سفارشات سایت را بررسی کنند.در فروشگاه های مجهز تر معمولا فیلدی مربوط به برندهای فروشگاه جهت محصولات در نظر گرفته تا محصولات وب سایت توسط برند ها نیز قابل جستجو باشند.

این جستجو در فروشگاه بسیار مهم است و کاربران می توانند به راحتی محصول خود را طبق نام ، توضیحات ، قیمت و برند جستجو نمایند. در مجهز ترین و پیشرفته ترین فروشگاه های اینترنتی جستجوی دسته های مختلف ویژه است مثلا اگر شما در قسمت کامپیوتر جستجو می کنید فیلدهای تخصصی کامپیوتر مانند هارد ، موس و کیبورد را جستجو می نمایید. یا اگر درباره ی موبایل جستجو می کنید مواردی نظیر شارژ ، حافظه و… را جستجو خواهید کرد. این قسمت از فروشگاه را اکسترا فیلد می نامند که پیشرفته ترین امکانات یک فروشگاه اینترنتی می باشد. مورد بسیار مهم دیگر برای فروشگاه های آنلاین قابلیت جستجوی آن در موتورهای جستجو می باشد.

امروزه کاربران در جستجوی هر محصول در ابتدا آن را در موتورهای جستجوی در گوگل جستجو می نمایند. جستجوی محصولات در گوگل تاثیر زیادی در بازدید کننده ی وب سایت دارد و مشتری دارکوب را جذب خواهد کرد. دارکوب با سابقه ی طراحی وب از سال 1381 تا الان و طراحی و پیاده سازی در حدود 1500 وب سایت ، سایت های خود را به صورت تمام سئو تحویل مشتری ها داده که باعث شده سایت به خوبی در موتورهای جستجو ایندکس شود. دارکوب سرورهای وب سایت خود را از مهم ترین برندهای هاست دنیا تهیه می کند تا وب سایت مشتریان قطعی کمتری داشته باشند و سایت مشکلی در موتورهای جستجو پیدا کند.

طراحی وب سایت فروشگاهی و نحوه ی راه اندازی فروشگاه اینترنتی

روش طراحی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی به گونه ای طراحی شده اند تا مشتری فقط بتوانند یک راه را انجام دهند مانند خرید آنلاین یا اینترنتی. طراحانی که قصد طراحی وب سایت را دارند می بایست تمامی معیارهای فروش اینترنتی را در نظر بگیرند.

ممکن است این سوال در ذهنتان آمده باشد که چرا طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی با طراحی سایر وب سایت ها متفاوت می باشد. باید گفت که این گونه وب سایت ها باید جذاب و چشم گیر باشند و به صورت منسجم طراحی شده و دارای رنگ های مناسب روحیه ی تمامی افراد در نظر گرفته شود.

فروشگاه های اینترنتی باید طریقه ی فروششان به این گونه باشد که :

  • به مشتریان در حال خرید اینترنتی شادی و نشاط ببخشند.
  • مطمعن شوند که وب سایت شان تمامی اطلاعات لازم را در مورد افراد صاحب وب سایت داشته و بداند که چرا وب سایت و صاحبان وب سایت افراد قابل اعتمادی هستند.
  • برای تمامی عموم استفاده از این سایت ها باید به راحتی انجام شود در غیر این صورت مشتریان به سمت خرید از فروشگاه های رقیب خواهند رفت.

تمامی ما با این روش ها آشنا هستیم. معضل اساسی برای طراحان وب سایت این بوده که چگونه روش های فروش را در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی پیاده کنند. مثلا تمامی شیرینی فروشی ها آن قسمتی که شیرینی را پخت می کنند بدون شک از فروشگاهش دور تر می باشد ولی شما بوی شیرینی تازه را از درب فروشگاه حس می کنید که این کار را عمدا انجام خواهند داد زیرا برای جذب مشتری و خرید کردن از آن شیرینی های خوشمزه این کار بسیار ثاتیر گذار می باشد.

مسیر فرضی چیست؟

این مسیر فرضی راهسیت که افراد بازدید کننده را به سمت کاری که شما دوست دارید ، می برد یعنی خرید اینترنتی و آنلاین. در وب سایت ها فاصله ی بین هر نقطه تا نقطه ی دیگر برابر است و برخلاف مثال شیرینی فروشی ها خروجی همیشه در دسترس می باشد. در وب سایت تمامی کالاها را در هر زمان که مایلید می توانید به مشتریان نشان داده حتی می توانید این کار را مرحله به مرحله انجام دهید تا مشتری را بیشتر به هیجان بیندازید. همچنین قرار دادن کالا در فروشگاه اینترنتی بسیار راحت تر از اجاره کردن مغازه و نهادن کالا در آن می باشد ولی در حقیقت فروش اینترنتی سخت تر از فروش در دنیای واقعی است.

فروش اینترنتی یک فروشگاه اینترنتی نمی باشد.

هر کدام از ما ممکن است حداقل یک بار وب سایت هایی که متن یا نامه هستند را مشاهده کرده است در صفحه های این وب سایت ها فقط لینک هایی به فرم سفارش وجود دارد. این گونه وب سایت ها که فقط بر پایه ی نامه و لینک در خواست خرید می باشند فروشگاه اینترنتی مرسومی نیستند. با نمایش ویژگی های محصولات به مشتری ها تنها راه برای افزایش مشتریان و سفارش محصول می باشد.

حال بگوییم فروشگاه اینترنتی چه فروشگاهی است؟

در یک فروشگاه اینترنتی باید چندین محصول قرار گیرد که البته تعداد بالای محصول در پیچیده شدن وب سایت تاثیر دارد. این گونه فروشگاه های اینترنتی روش های مختلفی دارند تا محصولاتشان را به بهترین نوع به مشتری ارائه دهند.

قالب فروشگاه اینترنتی

طراحی یک وب سایت اینترنتی ، طراحی قالب محسوب می گردد. از مهمترین موضوعات این بوده که کجای صفحه را بازدید کننده گان اول مشاهده می نمایند. معمولا در وب سایت هایی که زبانشان انگلیسی است قسمت وسط سمت چپ و وسط صفحه و در وب سایت های فارسی زبان قسمت وسطی سمت راست اولین جایی است که بازدید کنندگان را جذب خواهد کرد. طبق این روش ها طراحان وب سایت سعی می کند تا مسیر حرکت چشمان ببیندگان را جلب کنند. یک طراح موفق و حرفه ای می داند که چه طرحی مشتری را بیشتر جلب می کند.

طراحی سایت فروشگاه های موفق

در اینجا می خواهیم بدانیم چه نکاتی در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی مهم بوده و به موفقیت آن کمک خواهد کرد. در حقیقت هنگامی که طراحی وب سایت شما تکمیل نشده باشد و سایت بالا و بازدید کننده ای دریافت نکرده باشد قادر به تخمین زدن در مورد موفقیت و نرخ تبدیل سایت نمی باشید.از مهم ترین مسائلی که در موفقیت وب سایت ها الزامی و ضروری است ،سئو سایت فروشگاهی می باشد که از طریق آن وب سایت شما در گوگل شناخته شده و ترافیک و بازدید کننده را به خوبی جذب نماید.

نکات مهم در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

  • طراحی به روش ساده و بدون پیچیدگی

در وب سایت هایی که طراحی های پیچیده و بهم ریخته ای دارند از موفقیت و نرخ تبدیل وب سایت فروشگاه شان نیز کاسته می شود. فروشگاه های برتر دارای طراحی هایی ساده هستند. البته این به این معنا نمی باشد که از اطلاعات مورد نیاز برای کاربر در مورد محصول کم کنید بلکه باید توجه داشت که بیش از حد متن ، عکس و ویدئو در وب سایت به کار نرفته باشد.

  • به کاربردن عکس های با کیفیت

از دیگر ابزارهای مهم در وب سایت به کار بردن تصاویر با کیفیت می باشد. عکس ها هم مانند اطلاعات متنی جزء سایت محسوب می شوند و نیاز است تا هر محصول دارای عکس های با کیفیت باشد. در مورد تصاویر دو راه وجود دارد:

  • به کاربردن تصاویر آماده یا استوک در اینترنت

  • گرفتن عکس از محصول

اگر از نظر مالی توانایی کافی دارید بهتر است روش دوم را انتخاب کنید و عکس های با کیفیت و از زاویه های مختلف نیز از محصول بگیرید. این کار از بهترین روش هایی است که می تواند شما و رقبا را از هم متمایز کند.همچنین کاربران هم این وجه تمایز را متوجه خواهند شد و به وب سایت شما بیشتر اعتماد خواهند کرد. اگر این گزینه برایتان امکان پذیر نیست بهتر است در اینترنت به دنبال عکس های جذاب و با کیفیت بالا باشید که از زوایای مختلف محصول را نشان داده اند.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی و بررسی اصول و نکات مهم در طراحی

  • انتخاب رنگ ها

شاید رنگ ها در طراحی سایت به ظاهر مهم نباشند اما در حقیقت تم های رنگی نقش بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت خواهند داشت.استفاده از رنگ های زیادی در طراحی سایت فروشگاه باعث سردرگمی کاربر می شود و برعکس انتخاب یک رنگ در طراحی سایت نیز کسل کننده و خسته کننده می شود.پس بنابراین باید در مورد تم ها و ترکیب های مختلف رنگی که متناسب با نوع فعالیت و برند تان می باشد نیز تحقیق کنید.لازم به ذکر این نکته الزامیست که رنگ هایی که برای قسمت های مهم در وب سایت مانند افزودن به سبد خرید استفاده می شود بسیار جذاب و چشم گیر می باشند.

  • قرار گیری اطلاعات مهم در بالای سایت

بالای وب سایت محلی بسیار مناسب برای گذاشتن اطلاعات مهم است.اطلاعاتی که کاربران را ترغیب به خرید محصول می کند. استفاده ی درست از این مکان تاثیر زیادی در موفقیت وب سایت های فروشگاهی دارند.منظور از این قسمت بالا Header نیست. برای مشخص کردن این محل هر صفحه ی سایت را با استفاده از خطی افقی فرضی به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند منظور همان قسمت هایی از صفحه بوده که در بالای خط قرار دارند. اینجا محلی است که کاربران بیشترین توجه را به آن دارند که بهتر است قیمت و تخفیف ها و عکس های با کیفیت محصولات را در این قسمت قرار دهید.

  • توجه به روش خرید و پرداخت

از ضعف های وب سایت فروشگاهی پیچیده بودن سفارش و خرید کالا می باشد که کاربران معمولا در این فروشگاه ها از خرید صرف نظر خواهند کرد بنابراین بهتر است فرایند خرید کاربران از اول تا اخر در کوتاه ترین زمان و ساده ترین روش نیز انجام شود. دیگر نکته ی مهم در طراحی سایت فروشگاهی این است که تاییدیه ی نهایی خرید محصول کاملا ساده و بدون هر گونه تبلیغ دیگر باشد. مهم است که تمرکز اصلی کاربر روی تایید نهایی خرید باشد.

نتیجه گیری

مراحل و راه کارهای زیادی در طراحی سایت فروشگاهی جهت بالابردن نرخ تبدیل و بازده وجود دارد ولی این 5 نکته بسیار مهم و اصلی می باشند. گذاشتن زمان کافی برای طراحی وب سایت تا حد زیادی می تواند شما را به موفقیت تبدیل کند. همچنین می توانید با انتخاب یک شرکت طراحی سایت حرفه ای و استفاده از مشاوره های کارشناسی و تخصصی میزان اشتباهات طراحی خود را کاهش دهید.